فاطمه حسيني ، هنرمند عكاسي كه مجموعه اش در حال حاضر در نمايشگاه “زيبايي جنگ” در خانه هنرمندان ايران به نمايش درآمده است ، مي گويد او سعي كرده زيبايي زنان افغان را كه در اثر جنگ به حاشيه رانده شده اند ، برجسته كند. به گزارش مجله روز ، فاطمه حسيني ، هنرمند حاضر …
عكس هايي از زنان افغانستان به دور از كليشهها https://majale-rooz.ir/2021/06/عكس-هايي-از-زنان-افغانستان-به-دور-از-كلي/ مجله روز Mon, 14 Jun 2021 13:39:08 0000 فرهنگ و هنر https://majale-rooz.ir/2021/06/عكس-هايي-از-زنان-افغانستان-به-دور-از-كلي/ فاطمه حسيني ، هنرمند عكاسي كه مجموعه اش در حال حاضر در نمايشگاه “زيبايي جنگ” در خانه هنرمندان ايران به نمايش درآمده است ، مي گويد او سعي كرده زيبايي زنان افغان را كه در اثر جنگ به حاشيه رانده شده اند ، برجسته كند. به گزارش مجله روز ، فاطمه حسيني ، هنرمند حاضر …
فاطمه حسيني ، هنرمند عكاسي كه مجموعه اش در حال حاضر در نمايشگاه “زيبايي جنگ” در خانه هنرمندان ايران به نمايش درآمده است ، مي گويد او سعي كرده زيبايي زنان افغان را كه در اثر جنگ به حاشيه رانده شده اند ، برجسته كند.
به گزارش مجله روز ، فاطمه حسيني ، هنرمند حاضر در نمايشگاه “زيبايي در جنگ” خانه هنرمندان ايران در تشريح ويژگي ها و محتواي آثار اين رويداد اظهار داشت: نمايشگاه “زيبايي در جنگ” شامل 23 عكس و يك فيلم است هنر و در مجموع 24 اثر كه تجربه هاي زيسته اي هستند. من بعد از 27 سال اهل افغانستان هستم. اين نمايشگاه شامل تصاويري از زنان افغان در طول جنگ است و از كليشه ها در مورد زنان گذشته مانند ديدن پوشيده شدن برقع يا ساير ويژگي ها جلوگيري مي كند.
وي افزود: من در ايران متولد شدم ، اما از نژاد افغاني هستم و وقتي چهار سال در افغانستان زندگي كردم ، بيشتر و بيشتر زيبايي ها را مشاهده كردم كه هيچ رسانه اي زنان منطقه را به تصوير نمي كشد و با تصاوير جنگ و حاشيه به حاشيه مي رود. جرم “. زنان در نمايشگاه “زيبايي در جنگ” افرادي پر از زندگي پر داستان هستند كه از سال 2018 به مدت سه سال و نيم به تدريج جلوي دوربين به تصوير كشيده شده اند.
اين هنرمند گفت: فعاليت اصلي من در عكاسي از زنان در اواسط جنگ به عكاسي در كابل برمي گردد ؛ زيرا در شهرهاي ديگر فضاي محافظه كارانه تري وجود داشت و ممنوعيت عكاسي بود و حساسيت هاي زيادي وجود داشت. حتي حتي زندگي من چندين بار در معرض خطر بود. در برخي مناطق و شهرهاي افغانستان مانند قندهار و ننگرهار ، دوربين نمي توانست كاري انجام دهد.
حسيني با اشاره به اينكه جنگ در طول عكسهاي خود از زواياي ديگري روايت مي شود ، توضيح داد: “به هيچ وجه قصد نداشت بدبختي جنگ را در عكسهاي نمايشگاه” زيبايي در جنگ “پنهان كند. به ياد دارم كه از يك زن در در مركز كابل ، و تعداد زيادي از زنان و مردان با تعجب به من نگاه مي كردند ، و اين ترتيب و اين عكس براي آنها عجيب به نظر مي رسيد ، يا در خيابان هايي كه ما براي عكاسي طراحي كرده ايم ، گاهي اوقات مدل هاي من مشكل داشتند و به ناچار از من خواستند كه حذف كنم عكس هاي آنها – شايد اگر من جنگ را مستند مي كردم آسان تر بود ، اما از آنجا كه مجبور به طراحي و سازماندهي آن شدم ، تندروها بارها و بارها مرا انتقاد يا مسدود كردند.
وي با انتقاد از وضعيت مهاجران افغان در ايران و بحران هويت ملي آنها گفت: من در ايران و تهران به دنيا آمدم و در واقع خودم را مهاجر نمي دانم اما پدر و پدربزرگم مهاجر بودند و نبايد مورد توجه قرار گيرند يك مهاجر “. وقتي بعد از سالها در افغانستان سفر كردم و زندگي كردم ، بيشتر و بيشتر از چگونگي ايراني بودنم آگاهي پيدا كردم ، اما از ايراني شدن با گذرنامه افغانستان احساس خوبي ندارم. متأسفانه ، من و نسل من چيزهاي زيادي در مورد بحران هويت افغان ها در ايران مي فهميم و اميدوارم كه حل شود.
نمايشگاه آثار فاطمه حسيني تا 30 خرداد در گالري استاد مميز خانه هنرمندان ايران داير است.
انتهاي پيام