چرا شيرهاي ميدان حر با هم ترميم نشدند؟

جامع ترين اخبار گردشگري جهان را در اين وبلاگ مطالعه نماييد

چرا شيرهاي ميدان حر با هم ترميم نشدند؟

۸ بازديد

پس از تعمير يكي از شيرآلات ميدان حر در چند روز گذشته و نصب آن بر روي سايت ، اكنون اين سال پيش مي آيد كه چرا ساير شيرآلات باقي مانده در اين مكان مانند شير اول تعمير نمي شوند؟ معاون فرهنگ و طراحي شهري سازمان زيباسازي شهر تهران در پاسخ به س ISال مجله …

چرا شيرهاي ميدان حر با هم ترميم نشدند؟ https://majale-rooz.ir/2021/08/چرا-شيرهاي-ميدان-حر-با-هم-ترميم-نشدند؟/ مجله روز Sun, 01 Aug 2021 09:25:18 0000 جامعه و خانواده https://majale-rooz.ir/2021/08/چرا-شيرهاي-ميدان-حر-با-هم-ترميم-نشدند؟/ پس از تعمير يكي از شيرآلات ميدان حر در چند روز گذشته و نصب آن بر روي سايت ، اكنون اين سال پيش مي آيد كه چرا ساير شيرآلات باقي مانده در اين مكان مانند شير اول تعمير نمي شوند؟ معاون فرهنگ و طراحي شهري سازمان زيباسازي شهر تهران در پاسخ به س ISال مجله …

پس از تعمير يكي از شيرآلات ميدان حر در چند روز گذشته و نصب آن بر روي سايت ، اكنون اين سال پيش مي آيد كه چرا ساير شيرآلات باقي مانده در اين مكان مانند شير اول تعمير نمي شوند؟ معاون فرهنگ و طراحي شهري سازمان زيباسازي شهر تهران در پاسخ به س ISال مجله روز ، اعلام كرد كه “هنرمندي كه شير اول را بازسازي كرده است ، دو يا سه ماه آينده شيرهاي ديگر را در ميدان هور تعمير مي كند”.

در چهارم خرداد خبري در مورد تخريب يكي از مجسمه هاي شير هور ميدان در فضاي مجازي منتشر شد.

مجسمه اصلي نصب شده در وسط ميدان به نام “نبرد گرشاسپ با اژدها” اثر غلامرضا رحيم زاده ارژنگ يكي از مجسمه هاي ثبت شده در فهرست آثار ملي است. اين كار سالم بود ، اما در اخبار منتشر شده در مورد نابودي شيرها در اين اثر آمده بود كه مرمت بهانه اي براي نابودي است.

در همان زمان ، شاپور ديوسالار ، معاون وزير فرهنگ و طراحي شهري سازمان زيباسازي شهر تهران ، در مورد اين مجسمه ها به مجله روز گفت: مجسمه هاي شير ، مانند مجسمه اصلي ، به عنوان ميراث ثبت نشده اند. ملي و آنها را غلامرضا متوفي نكرده است. رحيم زاده ارژنگ.

او به ياد مي آورد كه “شيرهاي مجسمه اصلي ، ساخته استاد ارژنگ ، از مس ساخته شده بودند و سالها پيش در بحبوحه انقلاب آسيب ديده بودند. اما مواد مجسمه هاي شير ، كه بعداً در قسمت پايين نمايشنامه اصلي “نبرد گرشاسپ با اژدها” از فايبرگلاس ساخته شده است كه به عنوان يك ماده ناپايدار در نظر گرفته مي شود و به دليل هواي سرد به مرور زمان پوشيده و خراب شده است. “بايد تعمير يا تعويض مي شد”.

عكس از عليرضا بهرامي

در واقع ، در آن زمان ، نصب مجسمه جديد تنها يك يا دو هفته طول مي كشيد ، اما به دلايلي مانند ايجاد اثر در كرونا ، نصب مجسمه به چهل روز بعد موكول شد و در 12 ژوئيه در ميدان هور نصب شد.

در همان زمان ، شاپور ديوسالار در مورد مرمت آثار هنري شهري در سال 1400 كه امسال آنها را به مرمت آثار ارزشمند شهري اختصاص داده بودند و تا حدودي توليد آثار شهري را كاهش داده بود ، به مجله روز اطلاع داده بود. زيرا آثار حجمي يا نقاشي هاي ديواري با گذشت زمان فرسوده مي شوند و رنگ و شكل قبلي خود را از دست مي دهند كه باعث تغيير آنها به جاي زيباسازي منظر شهري مي شود.

البته ديوسالار همچنين در سخنراني هاي خود اشاره كرد كه ترميم دريچه هاي ديگر در ميدان حر در دستور كار وي قرار داشت ، اما او زمان دقيقي از آغاز بازسازي يا مرمت اين آثار و همچنين دليل عدم وجود آنها را ارائه نكرد. تعمير شده با سوپاپ ديگر

به همين دليل ، خبرنگار مجله روز در تماس جديدي با معاون وزير فرهنگ و شهرسازي سازمان زيباسازي شهر تهران اين س askedال را مطرح كرد كه وي در اين باره توضيح داد: شد.

“ما مي خواستيم مجسمه ها را با هم بازسازي كنيم ، اما به دليل فضاي رسانه اي منفي نسبت به نابودي يكي از شيرها ، ما مجبور شديم بازسازي آن كار را در اولويت قرار دهيم و در زمان ديگر شيرهاي ديگر را بازسازي كنيم.”

عكس: عليرضا بهرامي

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.