جعفر پتگر؛ تلاشگر ايجاد مكتبي ويژه در هنر نقاشي ايران

جامع ترين اخبار گردشگري جهان را در اين وبلاگ مطالعه نماييد

جعفر پتگر؛ تلاشگر ايجاد مكتبي ويژه در هنر نقاشي ايران

۷ بازديد

هر هنرمند ميراث خود را به نسل هاي آينده منتقل مي كند و آثار متفاوتي از خود به جاي مي گذارد. جعفر پتگر ، استاد معاصر نقاشي و نگارگري در ايران ، مانند ديگر هنرمنداني كه با چوبه دار خداحافظي كرده اند ، آثاري از خود بر جاي گذاشته است كه مي توانيم به مناسبت …

جعفر پتگر؛ تلاشگر ايجاد مكتبي ويژه در هنر نقاشي ايران https://majale-rooz.ir/2021/09/جعفر-پتگر؛-تلاشگر-ايجاد-مكتبي-ويژه-در-ه/ Thu, 16 Sep 2021 12:28:24 0000 فرهنگ و هنر https://majale-rooz.ir/2021/09/جعفر-پتگر؛-تلاشگر-ايجاد-مكتبي-ويژه-در-ه/ هر هنرمند ميراث خود را به نسل هاي آينده منتقل مي كند و آثار متفاوتي از خود به جاي مي گذارد. جعفر پتگر ، استاد معاصر نقاشي و نگارگري در ايران ، مانند ديگر هنرمنداني كه با چوبه دار خداحافظي كرده اند ، آثاري از خود بر جاي گذاشته است كه مي توانيم به مناسبت …

جعفر پتگر ؛  تلاش براي ايجاد مدرسه اي ويژه در هنر نقاشي ايران

هر هنرمند ميراث خود را به نسل هاي آينده منتقل مي كند و آثار متفاوتي از خود به جاي مي گذارد. جعفر پتگر ، استاد معاصر نقاشي و نگارگري در ايران ، مانند ديگر هنرمنداني كه با چوبه دار خداحافظي كرده اند ، آثاري از خود بر جاي گذاشته است كه مي توانيم به مناسبت سالگرد درگذشت وي به آنها اشاره كنيم.

به گزارش مجله روز ، جعفر پتگر ، متولد اسفند 1391 در شهر تبريز ، استاد معاصر نقاشي و نقاشي در ايران است ، از اين رو به ابديت شهرت دارد.
براي مطالعه Petger چه روندي را طي كرديد؟
اين استاد نقاشي تحصيلات ابتدايي خود را در تبريز ادامه داد و سپس وارد هنرستان “صنايع مستظرفه” در تبريز شد و تحصيل در دوره مقدماتي نقاشي را آغاز كرد. پتگر در سال 1913 وارد هنرستان “هنرهاي جديد” در تهران شد و سرانجام به مدت پنج سال آموزش خود را در اين هنرستان ادامه داد.
اين نقاش معاصر در تهران معلم هاي متفاوتي داشت ، اما دليل خاص بودن آموزش هايي كه از معلمانش دريافت كرد اين است كه اكثر معلمانش در تهران شاگردان كمال الملك بودند كه در نهايت رنگ و بوي آن را تغيير داد. مكتب كمال الملك به آثار او پرداخت. سرانجام ، اين هنرمند پس از اتمام تحصيلات اوليه ، در سال 1312 وارد دانشكده هنرهاي زيبا شد و در سال 1319 با موفقيت فارغ التحصيل شد.
مشاغل و دانش آموزان
جعفر پتگر ، نقاش ، علاوه بر طراحي نقاشي ، در نگارش مقاله و يادداشت ها نيز تلاش كرده است كه نتايج خود را نيز به همراه داشته است. وي در يكي از يادداشت هاي خود در مورد ماهيت اثر هنري ، مي گويد: “هر اثر هنري پرده اي از جهالت انساني است كه توسط هنرمند برافراشته شده است.” پس از پايان جهالت انساني ، ديگر پرده اي براي نمايشگاه هنري وجود ندارد. . »اين هنرمند همچنين دو كتاب در زمينه هنر تاليف كرده است: محدوديت هاي هنر و انسان و هنر و ابديت.
او كه به عنوان پيرو مكتب كمال الملك شناخته مي شود ، همانطور كه در اكثر آثار او مشهود است ، مجذوب تصوير زندگي مردم در خيابان و بازار شد و سعي كرد موقعيت اجتماعي مدل را نشان دهد. با استفاده از تركيب رنگ مناسب به تصوير كشيده مي شود.
اولين آثار اين هنرمند برخلاف آنچه انتظار مي رفت ، فضايي طبيعت گرايانه دارد و عمدتاً بازتاب گروه افرادي است كه همان نقاش با آنها زندگي مي كرد. اين آثار عبارتند از: روفوگار ، مرغ فروش قديمي ، مادر نقاش ، فروشندگان فرش و ولگرد.
با گذشت زمان ، با تجربه بيشتر هنرمند ، درك او از تركيب رنگ ها تكميل شد و آثار بعدي او بالغ تر شد. به طور كلي ، يكي از مهمترين ويژگي هاي آثار پتگر در دوره بعدي كار او ، رنگ آميزي ضخيم است.
اگرچه تا كنون مطالعات بسيار مفصلي در مورد آثار اين هنرمند انجام نشده است و اكثر هنرمندان درك و اطلاعات دقيقي از آثار او ندارند ، اما بايد گفت كه پتگر يكي از تأثيرگذارترين دانشجويان تهران بود. فريده لاشايي ، فيروز شيروانلو ، علي گلستانه و نامي پتگر نزد وي تحصيل كرده اند.
اين هنرمند اولين نمايشگاه خود را در بيست و شش سالگي برپا كرد و از آن زمان برخي از آثار او با قيمت هاي مختلف در حراج بزرگ تهران به فروش رسيد. برخي از اين آثار عبارتند از: پيرمد چپاقي كه در سال 2016 فروخته شد و بانويي با رنگ سبز كه در سال 2015 به فروش رسيد.

پيتگر از نظر پسرش
هاله پتگر ، دختر جعفر پتگر در مورد پدرش مي گويد: “پدرم عارف و سالكي بود كه بدون وضو نقاشي نمي كرد و هميشه مي خواست آثار او در ايران بماند. پدرم گفت هنرمنداني كه با هنر خود فكر كرده اند فكر مي كنند با مردم ، و هنرمنداني كه با خود صحبت كرده اند با مردم صحبت كرده اند. اين تفاوت هنرمندان با ديگران و ارزش آثار هنري آنها است. به گفته بسياري از كارشناسان ، جعفر پتگر يك عارف متعهد بود كه در زمينه هنر عجيب. “بخشي از بي خانماني او به دليل عدم تمايل به شهرت در طول زندگي بود.”
به گفته فرزند اين هنرمند ، جعفر پتگر ، او علاقه اي به مطالعه آثار خود ندارد و مي توان گفت اين نيز يكي از دلايل نداشتن اطلاعات كافي در مورد آثار وي است.
او فوت كرد
اين هنرمند كه يكي از مهمترين اهداف و آرمانهاي وي تلاش مستمر براي ايجاد مدرسه اي ويژه در هنر نقاشي در ايران بود ، سرانجام در سن هشتاد و پنج سالگي بر اثر بيماري قلبي و كهولت سن درگذشت و جامعه هنرهاي سياه را تحت پوشش قرار داد. به

اثري از جعفر پتگر

انتهاي پيام

بهتر است بچه ها روی چه چیز هایی نقاشی کنند؟

اشیاء مختلف زیادی وجود دارد که بچه ها می توانند نقاشی را روی آن ها یاد بگیرند. لازم نیست همیشه نقاشی را روی بوم شروع کنید.

در شیوه های آموزشی سنتی بر روی بوم نقاشی می شود که البته ممکن است برای مبتدیان گران تمام شود و واقعا ضروری نیست. در واقع من به مبتدیان توصیه نمی کنم که نقاشی روی بوم را شروع کنند و برای تمرین سطوح جایگزین را توصیه می کنم .

چیز های مختلفی وجود دارند که می توانید روی آن ها نقاشی کنید، مثل: مقوا، کاغذ آبرنگ ، سنگ، چوب، کاغذ های قصابی یا بازیافتی و حتی مقوا های غلات. اما قبل از اختصاص بودجه برای تهیه بوم ‌ها و کاغذ های مختلف ببینید آیا کودک یا شاگرد شما نقاشی را دوست دارد یا خیر.

منبع: بهترین کودک

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.