از نشان استاندارد مشترك براي كشورهاي اوراسيا تا رايزني براي ارزيابي حجم بسته‌هاي اينترنتي

۸ بازديد

رئيس سازمان ملي استاندارد از تدوين بسته اي براي تسهيل واردات مواد اوليه خبر داد و تشكيل علامت استاندارد براي كشورهاي اوراسيا و آخرين وضعيت خودروهاي لوكس غيراستاندارد ، ذرت آلوده و توضيح استاندارد را پيشنهاد كرد. ماسك سه لايه ، اين سازمان گفت كه مقدار اينترنت خريداري شده با وزارت ارتباطات مشورت مي شود. …

از نشان استاندارد مشترك براي كشورهاي اوراسيا تا رايزني براي ارزيابي حجم بسته‌هاي اينترنتي https://majalehirani.ir/2021/از-نشان-استاندارد-مشترك-براي-كشورهاي-ا/ مجله ايراني Thu, 15 Apr 2021 23:09:42 0000 اقتصاد https://majalehirani.ir/2021/از-نشان-استاندارد-مشترك-براي-كشورهاي-ا/ رئيس سازمان ملي استاندارد از تدوين بسته اي براي تسهيل واردات مواد اوليه خبر داد و تشكيل علامت استاندارد براي كشورهاي اوراسيا و آخرين وضعيت خودروهاي لوكس غيراستاندارد ، ذرت آلوده و توضيح استاندارد را پيشنهاد كرد. ماسك سه لايه ، اين سازمان گفت كه مقدار اينترنت خريداري شده با وزارت ارتباطات مشورت مي شود. …

رئيس سازمان ملي استاندارد از تدوين بسته اي براي تسهيل واردات مواد اوليه خبر داد و تشكيل علامت استاندارد براي كشورهاي اوراسيا و آخرين وضعيت خودروهاي لوكس غيراستاندارد ، ذرت آلوده و توضيح استاندارد را پيشنهاد كرد. ماسك سه لايه ، اين سازمان گفت كه مقدار اينترنت خريداري شده با وزارت ارتباطات مشورت مي شود.

به گزارش مجله ايراني ، در پايان ماه فوريه ، نيره پيروزبخت بازنشسته شد و توسط غلامرضا شريعتي ، استاندار سابق خوزستان براي يك دوره چهار ساله رئيس سازمان ملي استاندارد شد. آنها قصد دارند آزمايشگاههاي مرجع را براي تسهيل توليد و صادرات و استاندارد سازي حقوق شهروندي گسترش دهند. جزئيات مصاحبه مجله ايراني با شريعتي را مي توانيد در زير بخوانيد:

– سازمان ملي استاندارد براي تقويت توليد و صادرات داخلي چه اقداماتي انجام داده است؟

سال گذشته 41 گواهينامه دانش بنيان براي كالاهاي غير استاندارد توسط سازمان ملي استاندارد صادر شده است. مهمترين نكته اين است كه با توجه به نام سال جديد بسته اي در زمينه واردات مواد اوليه و كالاهاي واسطه اي تهيه شده است كه هفته آينده منتشر مي شود. در اين بسته ، امكانات خوبي براي واحدهاي توليدي در زمينه تامين مواد اوليه فراهم شده است ، به منظور تسريع در تأمين مواد اوليه ، واردكنندگان مواد اوليه و كالاهاي مياني فرآيند را در سازمان ملي استاندارد ثبت مي كنند و ما متعجب. اجازه دهيد محموله ها سريع پاك شوند. در اختيار واحد توليدي قرار گيرد. در عوض ، نظارت به واحد توليد و فرآيند توليد منتقل مي شود. اين اقدام براي ايجاد اختلال در توليد صورت گرفته است. با اين طرح ، ركود ماشين آلات خط توليد نيز به يك روز كاهش مي يابد.

همچنين ، 17193 پرونده مربوط به كارگروه براي تعيين ماهيت مشتقات نفت و ميعانات مورد بررسي قرار گرفته است كه در آنها 860 مورد قاچاق شناسايي و به دادگاه ها ارسال شده است.

در زمينه صادرات ، مانند كشورهاي اروپايي ، سازمان ملي استاندارد پيشنهاد كرده است كه يك علامت واحد براي اين كشورها جدا از علامت استاندارد ايجاد كند. در صورت پذيرش پيشنهاد ، واردات و صادرات كالاهايي با اين مارك از كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا نيازي به كنترل مضاعف ندارد. اين پيشنهاد اكنون به سازمان توسعه تجارت ارائه شده و مورد استقبال قرار گرفته است. اتحاديه اروپا همچنين يك استاندارد مشترك در بين 28 كشور است. اجراي اين پيشنهاد همچنين به جلوگيري از تحريم ها و تسهيل تجارت با كشورهاي همسايه كمك مي كند.

– آخرين وضعيت اجراي 85 استاندارد خودرو چگونه است و چه تعداد از آنها در حال حاضر اجرا مي شوند؟

بيشتر 85 استانداردي كه براي خودروهاي جديد تدوين شده است در حال حاضر در حال اجرا است ، اما دو مورد از اين استانداردها كه تاثيري در ايمني خودرو ندارند هنوز اجرا نشده اند و ما امسال آنها را اجرا خواهيم كرد. تمهيداتي كه سازنده خودرو ارائه مي دهد و وعده مي دهد. اين دو سنسور استاندارد به فاصله بين ماشين جلو و آنتن الكترونيكي حساس هستند كه در كشور ما نيازي به آن نيست و بايد از طريق واردات تأمين شود.

– طبق قانون هواي پاك ، همه خودروهاي توليدي جديد از سال گذشته يورو 5 بودند ، آيا اين قانون لازم الاجرا نشده است؟ به طور كلي براي از بين بردن آلودگي هوا چه كاري انجام داديد؟

مطابق قانون هواي پاك ، سازمان حفاظت از محيط زيست وظيفه دارد ميزان آلودگي آلاينده هاي متحرك ، از جمله كليه وسايل نقليه را تعيين كند و تعداد خودروها بدون اجازه اين سازمان رخ نخواهد داد. بنابراين موضوع تحت اختيار سازمان حفاظت محيط زيست است و سازمان ملي استاندارد هيچ تعهدي در اين زمينه ندارد. البته به درخواست سازمان محيط زيست ، استانداردهاي آنها از طريق دفتر تدوين در حال تهيه و آزمايش است.

در مورد آلودگي هوا در كلانشهرها و ارتباط آن با سوختهاي نامرغوب ، قانون هواي پاك وظايف دستگاه هاي مختلفي را بر عهده دارد و سازمان حفاظت از محيط زيست مسئول نظارت بر حسن اجراي اين قانون است. در مورد وضعيت كيفيت سوخت و تأثير آن بر كيفيت هوا ، مطالعات نشان مي دهد از زمان بازنگري استاندارد بنزين در سال 2009 ، ميزان گوگرد در سوخت هميشه كمتر از 300 و در حدود 50 ppm بوده است. ميزان دي اكسيد گوگرد در هوا از سال 2008 در حال كاهش است و ممكن است ذرات معلق در هوا را تحت تأثير قرار ندهد.

بنابراين ، مفهوم بهبود كيفيت بنزين به عنوان عامل آلودگي هوا از نظر فني قابل دفاع نيست. در حال حاضر سالانه فقط 9 درصد اتومبيل هاي در حال كار در جهان نوسازي مي شوند و توجه به اين نكته ضروري است كه رفع آلودگي هوا بدون دور ريختن خودروهاي خراب غيرممكن است. با توجه به عزيمت وسايل نقليه خراب شده با هر سطح از كيفيت سوخت خودرو و ايجاد تعادل بين مصرف شهرها و ظرفيت تنفسي ، حداقل 10 سال زمان براي بهبود ناوگان حمل و نقل در استان تهران لازم است همانطور كه اتفاق مي افتد ، نظارت بر اين سازمان به تنهايي نمي تواند حل كند. اين مشكل اما سازمان ملي استاندارد وظايف خود را طبق ماده 18 قانون هواي پاك انجام مي دهد. اما طبق همان قانون ، سازمان ملي استاندارد هيچ گونه مسئوليتي در قبال كيفيت سوخت هاي توليد شده در داخل كشور ندارد و در حال حاضر تمام سوخت ها در داخل كشور تأمين مي شوند. مسئوليت كيفيت سوخت توليد داخل با آژانس حفاظت از محيط زيست.

نكته ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد توانايي شهرها در پذيرش خودرو است. به عنوان مثال ، اگر فرض كنيم بيش از يك ميليون اتومبيل روزانه در تهران سفر مي كنند ، پس محاسبه اگزوز خودرو نشان مي دهد كه مقدار زيادي دود وارد شهر مي شود ، اما عملاً آن را به داخل شهر مي ريزد. هيچ كاري نمي توان انجام داد. بنابراين ، حتي اگر به دليل حجم بالاي ترافيك در سطح شهر ، كيفيت سوخت بالا باشد ، سيستم تهويه مناسب و ناوگان عمومي ضعيفي نداشته باشد ، آلودگي هوا همچنان ادامه خواهد داشت و در اين شرايط انجام يك سري اقدامات همزمان در هوا ضروري است. آلودگي.

– كمبودها در زمينه آزمايشگاه هاي مرتبط با استاندارد چيست؟

در زمينه آزمايشگاه هاي سوخت كاستي هايي وجود دارد ، به طوري كه در حال حاضر تنها دو آزمايشگاه در اين منطقه فعال هستند ، يكي در كرج و ديگري در بندر شهيد رجايي. البته برخي از آزمايشگاه هاي شريك در بخش خصوصي فعاليت مي كنند ، اما به نوعي وابسته به وزارت نفت هستند و استقلال و بي طرفي كافي ندارند. سازمان ملي استاندارد موظف است حداقل دو آزمايشگاه ديگر براي گسترش و رشد آزمايشگاه هاي بنزين و سوخت و گسترش چتر نظارتي و حاكميتي در بحث سوخت ايجاد كند و بودجه تملك دارايي هاي سازمان در سال جاري به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد. گرچه هنوز كافي نيست.

البته مشكل كمبود آزمايشگاه فقط به سوخت مربوط نمي شود بلكه نياز آزمايشگاه ها به مواد غذايي ، فلزات سنگين ، پتروشيمي ها و … نيز مربوط مي شود. بنابراين ، براي راه اندازي آزمايشگاه مركز منطقه اي و به روزرساني آزمايشگاه هاي مرجع ، امكانات و بودجه بيشتري براي خريد تجهيزات مورد نياز است. همچنين ، آزمايشگاه حلال طبق قانون به سازمان ملي استاندارد اختصاص داده شده است و تنها مرجع صدور علامت حلال اين سازمان اين است كه در اين زمينه ، ما نيز نياز به تجهيز آزمايشگاه داريم.

نكته ديگر اين است كه بحث در مورد اوزان و معيارها و استاندارد به طور كلي نمونه اي از حقوق شهروندي است كه به تجهيزات آزمايشگاهي نيز نياز دارد. مثال بارز و روزانه آن دسترسي به اينترنت است ، جايي كه هيچ مقام رسمي دولتي براي نظارت دقيق بر ميزان اينترنت خريداري شده وجود ندارد ، اما اين هنوز در سازمان ملي استاندارد امكان پذير نيست و بايد راه اندازي شود و ما در حال رايزني هستيم اكنون در اين زمينه با وزارت ارتباطات همكاري كنيد. البته مالك بودن شغل ما نيست و اگر آزمايشگاه هاي بخش خصوصي آماده همكاري باشند ، به آنها مجوز مي دهند. با اين حال ، گسترش آزمايشگاه هاي مرجع براي نظارت و اعمال قانون بيشتر در دستور كار است و با توجه به اهميت اندازه گيري در زندگي روزمره و توليد مردم ، سيستم هاي ارزيابي انطباق در افق پنج ساله تغيير جدي در زمينه هاي مختلف داشته اند. و ما اميدواريم كه به زودي نقشه راهي براي اين تغيير تهيه شود.

– سازمان استاندارد ملي براي حل مشكل انبارهاي كالا در گمرك چه اقداماتي انجام داده است؟

در مورد Rice Depot ، استاندارد 127 تغييري نكرد. مشكل اين بود كه كشورهايي كه وزارت صمت و شركت تجارت دولتي از آنها برنج تهيه مي كردند به دليل شرايط محدوديت ها تغيير كردند. واردات از كشورهاي جديد از نظر ايمني و سلامتي مشكلي نداشت ، اما آنها استانداردهاي تعيين شده را از نظر شكل ظاهري به چالش مي كشند ، به عنوان مثال ، اندازه دانه در تضاد با استاندارد 127 بود. در پايان ، تصميم بر اين شد كه شركت بازرگاني دولتي اصلاحات لازم را با ارزيابي تأمين كنندگان خود در كشور مبدا اعلام كند و خاطرنشان كرد كه موضوع مربوط به ايمني و سلامت مردم نبود ، اين يك برنج استاندارد 127 بود توافق شد كه اندازه و خلوص برنج به حالت تعليق درآيد. به طور كلي ، سازمان ملي استاندارد ماهانه اطلاعات كالاهاي وارداتي را دريافت مي كند كه براساس آنها مشكل اصلي كالاهاي ذخيره شده عدم تأمين مالي اسناد توسط بانك مركزي بوده است. در برخي موارد با مقدار زيادي واردات روبرو بوديم ، اما سيستم استخراج كافي نبود. حتي در مواردي كه به دليل شرايط تورمي ، واردكنندگان كالاهاي خود را براي فروش گران تر در گمرك قرار مي دهند.

به طور كلي ، بار به دليل مشكل استاندارد انبار ، بندرت در گمرك ذخيره مي شود. به طور معمول از زمان اطلاع رساني تا زمان تأييد صاحبان كالا اندازه گيري مي شد ، اما مسئله اين بود كه وقتي به صاحبان كالا گفته شد محموله مغايرت دارد ، آنها آن را پس ندادند. در طول سال گذشته ، 100 محموله با بيش از 25000 تن استاندارد مطابقت نداشته و برگشت داده شده است ، از جمله شيرآلات بهداشتي ، قطعات خودرو ، مصالح ساختماني ، كالاهاي الكترونيكي و غيره. واردكنندگان رحم نكردند و اين يكي از دلايل حمله به سازمان ملي استاندارد است و نمونه آن جلوگيري از استخراج 120،000 تن ذرت آلوده بود.

آيا ذرت آلوده به الكل تبديل مي شود؟

قرار بود 20 هزار تن ذرت آلوده به الكل تبديل شود و در صورت شروع اين فرآيند ، توسط سازمان ملي استاندارد كنترل مي شود. اما شايعه شده است كه محموله پس داده شده و تبديل آن به الكل در حال حاضر رد مي شود. تاكنون هيچ مقداري از اين ذرت ها حتي براي توليد الكل به كشور وارد نشده است ، اساساً حتي يك ذره از اين ذرت هاي آلوده وارد كشور نشده است.

– تكليف نهايي خودروهاي لوكس كه غير استاندارد اعلام شدند چه شد؟

سازمان املاك در حال حاضر متعلق به اتومبيل هاي لوكس است. سازمان ملي استاندارد به دولت پيشنهاد داده است كه اين خودروها در صورت واردات از اروپا و نه به ايالات متحده و ساير شرايط مورد تأييد قرار گيرند. اما برخي از اين خودروها بيش از 2500 سي سي بودند كه امكان صدور مجوز براي آنها وجود ندارد ، زيرا اين نياز توسط شوراي وزيران تأييد شده است. همچنين خودروهاي بدون سفارش نيز قابل نظافت نيستند. اگر عنوان كالاي قاچاق به كالايي داده شود ، به اين معني است كه قوانين كشور را نقض كرده و مسئله استاندارد در مرحله بعدي است. دولت تأكيد مي كند كه برخي از اين خودروها قاچاق بوده اند.

ما پيشنهاد مي كنيم كه از وسايل نقليه قاچاق در مناطق آزاد استفاده شود يا در اختيار سازمان هاي امنيتي و اطلاعاتي كشور قرار گيرد. به طور كلي ، استاندارد مشكل ترخيص اين خودروها نيست ، بلكه مشكل مغايرت با قوانين است. اما اگر هيئت وزيران مصوبه اي صادر كند ، سازمان ملي استاندارد توانايي و آمادگي لازم را براي ارزيابي و تميز كردن وسايل نقليه دارد.

– مردم معمولاً از كيفيت پايين كالاها ، به ويژه كالاهاي وارداتي از چين شكايت دارند و سازمان ملي استاندارد را مقصر اين امر مي دانند. پاسخ شما چيست؟

بخش عمده اي از كالاهاي نامرغوب خارج از كنترل سازمان ملي استاندارد است. از طرف ديگر ، سازمان ملي استاندارد فقط كالاهايي را بررسي مي كند كه داراي استاندارد اجباري هستند. كنترل كيفيت ساير كالاها به عهده وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت است كه از طرف اين وزارتخانه كالاهايي را براي ورود به كشور صادر مي كند.

مقامات بايد كالاهايي را كه كيفيت هويت آنها مشخص است ، مجوز صادر كنند ، حتي اگر توسط سازمان ملي استاندارد نظارت نشود. در اين صورت ، اگر كسي شكايت كند ، مي توان آن را پيگيري و تحقيق كرد. علاوه بر اين ، كنترل هاي تصادفي در ارتباط با كالاهاي خارجي در سطح بازار انجام مي شود و در صورت غير استاندارد بودن محصول غيرقابل دسترس مي شود. در حال حاضر ، 35000 استاندارد تدوين شده است كه از اين تعداد حدود 1100 مورد داراي استاندارد اجباري هستند.

توسعه استاندارد ماسك ها كجا رفت؟

ماسك هاي پزشكي سه لايه استاندارد داراي استاندارد خاصي هستند ، اما به دليل استفاده گسترده از ماسك ها پس از شيوع ويروس كرونا ، تجهيزات مورد نياز براي توليد ماسك سه لايه استاندارد بايد خريداري و روند استاندارد سازي تسريع شود.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.