دلايل كمبود IVIGضد كرونا براي بيماران بدحال/چشم اميد محققان به مسؤولان براي احداث پالايشگاه خون

۱۰ بازديد

گروهي از محققان در يك شركت زيست دارويي تكنيك هاي لازم براي توليد داروهاي مشتق از پلاسما مانند IVIG را براي درمان بيماري عروق كرونا قلب ايجاد كرده اند ، اما آنها مي گويند تعداد كمي از بيماري هاي عروق كرونا قلب در كشور مردم است. اهدا پلاسما به همين دليل ، به دليل تحريم …

دلايل كمبود IVIGضد كرونا براي بيماران بدحال/چشم اميد محققان به مسؤولان براي احداث پالايشگاه خون https://majalehirani.ir/2021/دلايل-كمبود-ivigضد-كرونا-براي-بيماران-بدح/ مجله ايراني Mon, 19 Apr 2021 23:25:59 0000 اقتصاد https://majalehirani.ir/2021/دلايل-كمبود-ivigضد-كرونا-براي-بيماران-بدح/ گروهي از محققان در يك شركت زيست دارويي تكنيك هاي لازم براي توليد داروهاي مشتق از پلاسما مانند IVIG را براي درمان بيماري عروق كرونا قلب ايجاد كرده اند ، اما آنها مي گويند تعداد كمي از بيماري هاي عروق كرونا قلب در كشور مردم است. اهدا پلاسما به همين دليل ، به دليل تحريم …

گروهي از محققان در يك شركت زيست دارويي تكنيك هاي لازم براي توليد داروهاي مشتق از پلاسما مانند IVIG را براي درمان بيماري عروق كرونا قلب ايجاد كرده اند ، اما آنها مي گويند تعداد كمي از بيماري هاي عروق كرونا قلب در كشور مردم است. اهدا پلاسما به همين دليل ، به دليل تحريم هاي صورت گرفته عليه كشور ، بيماران با كمبود اين دارو روبرو شده اند.

به گزارش مجله ايراني ، پلاسماي خون مايعي زرد رنگ است كه نيمي از خون را تشكيل مي دهد و حاوي 91٪ آب ، 1٪ مواد معدني و يونهاي معدني ، 7٪ پروتئين هاي پلاسما و 1٪ ويتامين ها ، قندها و ليپيدها ، هورمون ها ، اسيدهاي آمينه ، گلوكز و چربي است. است.

در سالهاي اخير ، به طور مداوم در مصرف خون كامل در بيماران كاهش يافته و افزايش استفاده از محصولات دارويي بيولوژيكي مشتق از خون مانند آلبومين ، ايمونوگلوبولين و فاكتورهاي انعقادي منجر به توليد داروهاي اهداي پلاسما شده است. در همين راستا ، يكي از شركت هاي دانش بنيان ايراني گام هاي اساسي را در اين راستا برداشته است و طبق گفته آنها ، آنها تاكنون 4 داروي بيولوژيكي با منشا plas پلاسما توليد كرده اند ، اما در اين مسير با مشكل روبرو هستند و انتظار دارند اين چالش ها برطرف شود. . كمك دولت بيماران دريافت داروهاي مورد نياز خود را تحت محدوديت هاي فعلي آسان تر مي كنند.

اولين قدم در توسعه فناوري پلاسما

در مصاحبه اي با مجله ايراني ، دكتر رضا سيد حسيني ، معاون اجرايي يكي از شركت هاي داروسازي زيستي در سال 1983 ، اين شركت به عنوان اولين شركت در كشور براي توليد داروها از پلاسماي خون اهداكنندگان داوطلب با روش پلاسمافرزي راه اندازي شد. اطلاعات و دانش به طوري كه تيم تخصصي اين شركت دوره هاي آموزشي مورد نياز را به مدت 2 سال در آلمان گذراند و در سال 2006 توانست با استفاده از روش فريز پلاسما ، فناوري توليد دارو را از پلاسماي خون اهداكنندگان داوطلب وارد كند و ما اولين مركز خود را راه اندازي كرديم. در تهران.

وي با بيان اينكه اهداي پلاسما قبلاً در كشور رايج نبود و هموطنان با اهداي خون بيشتر آشنا بودند ، افزود: بنابراين ما برنامه هاي فرهنگي و اطلاع رساني را اجرا كرديم و در نهايت اجراي اين برنامه ها باعث شد هموطنان فكر كنند كه درحال ترويج هستند سلامت جامعه براي آشنايي با اين فرآيند ، به طوري كه در حال حاضر 5 مركز اين شركت در كشور ايجاد شده است ، كه كار اصلي آنها جمع آوري پلاسماي سالم از اهدا كنندگان سالم ايراني ، ارسال اين فرآورده خون به پالايشگاه و توليد دارو است. . از پلاسما

Seed حسيني توضيحات مربوط به داروهاي ساخته شده با پلاسما را توضيح داد و گفت: با استفاده از پلاسماي خون مي توان بيش از 60 نوع دارو تهيه كرد ، اما با توجه به اينكه ما هنوز يك تصفيه خانه خون در كشور نداريم و بايد پلاسماي دريافتي داشته باشيم به كشور ديگري منتقل شده است. بنابراين ، تاكنون ، اين شركت 4 دارو از پلاسماي تهيه شده از هموطنان توليد مي كند.

معاون اجرايي اين شركت با بيان اينكه دانش دانش اين 4 دارو شامل “آلبومين” ، “IVIG” ، “فاكتور 8” و “فاكتور 9” است ، ادامه داد: دامنه استفاده از اين داروها براي بيماران گسترده است. است. آلبومين براي بيماران مبتلا به بيماري هاي “كبدي” ، “كليه” و بيماري هاي مرتبط با اختلالات خونريزي استفاده مي شود.

وي زمينه تجويز IVIg را در بيماري هاي خود ايمني ، نقص سيستم ايمني بدن و بيماري هاي عفوني بسيار شديد و بيماري عروق كرونا قلب توصيف كرد و خاطرنشان كرد: از عوامل 8 و 9 در بيماران هموفيلي نيز استفاده مي شود.

Seed حسيني با تشريح حساسيت و اهميت اين 4 دارو توليد شده در اين شركت دانش بنيان ، توضيح داد: از آنجا كه اين داروها از مواد بيولوژيكي انسان يعني پلاسما نشات مي گيرند و از انتقال بيماري هاي بومي در هر منطقه نيز جلوگيري مي كنند. جهاني ، توصيه سازمان بهداشت جهاني (WHO) معتقد است كه هر كشور بايد داروهاي بيولوژيكي خود را از پلاسماي مردم آن كشور توليد كند تا بيماريهاي بومي شيوع پيدا نكند و اين بيماريها در ساير كشورها همه گير نشوند.

Seed حسيني گفت: از طرف ديگر ، از آنجا كه اين داروها منشأ بيولوژيكي دارند ، تهيه ، نگهداري و ساخت آنها بسيار گران و دشوار است ؛ بنابراين ، در جهان هميشه كمبود اين داروها وجود داشته است و بر اساس اين خود كشورها پلاسماي لازم را براي تهيه داروها فراهم مي كنند تا بتوانند داروهاي مورد نياز كشورشان را تأمين كنند.

توليد داروي كرونا با ارزش در كشور

در مورد توليد داروي IVIG در اين شركت ، محقق شركت دانش بنيان بيودارو اظهار داشت: ميزان داروي IVIG در كشور با توجه به شرايط مختلف متفاوت است. متأسفانه ، از زمان شيوع بيماري كرونا قلب ، مصرف IVIG به طور قابل توجهي افزايش يافته است و به دليل ميزان توليد پلاسما در مراكز پلاسما ، توليد IVIG پاسخگوي نياز بيماران در كشور نيست ، و محدوديت ها و دشواري ها. وزارت بهداشت اداره غذا و دارو در تهيه IVIG با مشكلات زيادي روبرو شده است.

وي گفت: اين دارو مربوط به گذشته است و براي بسياري از بيماري ها از جمله عروق كرونا تجويز مي شود و از آنجايي كه ما در توليد اين دارو در كشور پيشگام بوديم ؛ بنابراين ، در آوريل سال 1999 ، زماني كه بيماري كرونا قلب به يك اپيدمي تبديل شد در كشور ، ما پروژه تهيه داروي ضد كرونا IVIG را آغاز كرديم.

Seed حسيني گزارش داد: با توجه به اينكه بيماري عروق كرونا قلب در سراسر جهان شيوع يافته است ، كشورهايي كه در توليد اين دارو پيشرو هستند از IVIG خود در كشور خود استفاده مي كنند. بنابراين متأسفانه با كمبود IVIG در كشور روبرو هستيم ، به طوري كه بيماران با پذيرش ICU مقدار مورد نياز IVIG را ندارند و مجبورند اين دارو را از بازار سياه خريداري كنند.

وي گفت: علاوه بر همه اين موارد ، با شيوع بيماري كرونا قلب ، ميزان اهداي پلاسماي خون نيز كاهش يافته است ، زيرا افراد به دليل اين بيماري دچار استرس مي شوند و قبل از آن به مراكز اهداي پلاسما مراجعه نمي كنند و اين نگراني جايي است. “، نزديك به صفر است.

سيد حسيني با اصرار بر اينكه ما از هموطنان خود مي خواهيم اهداي پلاسما را غيرضروري ندانند ، گفت: “به دليل شرايط قرمز شيوع تاج ، بسياري از فعاليت ها متوقف شده است ، دليل اين امر اين است كه كمتر از خانه بيرون برويد و از حمل و نقل استفاده كنيد در حالي كه از مردم خواسته مي شود براي كارهاي غيرضروري و خارج از خانه از خانه خودداري كنند اما درخواست ما از هموطنان اين است كه اهداي پلاسما را غيرضروري نكنند ، زيرا اگر مردم از ما استفاده نكنند با كمبود در آينده نزديك دارو وجود دارد و شرايط به گونه اي است كه نمي توانيم اين كمبود را وارد كنيم. بيماران كرونري كه از ساير كشورها به دارو و ICU مراجعه كرده اند با شرايط سختي روبرو خواهند شد.

دست و پا زدن شركت هاي دارويي به دليل محدوديت و كمبود پالايشگاه پلاسماي خون

سيد حسيني پالايشگاه پلاسماي خون را زيرساختي با تكنولوژي پيشرفته براي توليد داروهاي مشتق از پلاسما توصيف كرد و گفت: اين پالايشگاه هنوز در كشور به بهره برداري نرسيده است ، البته راه اندازي پالايشگاه اقداماتي براي در استان البرز مشغول انجام كارهاي مقدماتي است اين پالايشگاه به طور رسمي و صنعتي وارد توليد دارو نشده است.

وي گفت: متأسفانه تحت اين محدوديت ها ، ما مجبوريم طبق اصول و استانداردهاي دقيق بهداشتي ، پلاسما را به كشور ديگري منتقل كنيم و در حال حاضر در اين زمينه با آلمان همكاري داريم.

محقق شركت دانش بنيان داروئي اميدوار است كه با سرمايه گذاري بخش دولتي ، اين پالايشگاه در سطح بالاتري در كشور راه اندازي شود و تأكيد كرد: “با راه اندازي اين پالايشگاه ، ما فقط پلاسما توليد نمي كنيم كه كشور قادر به توليد آن خواهد بود ، اما ما مي توانيم داروهاي مشتق از پلاسما را در توليد كشور توليد كنيم. به اين ترتيب هزينه توليد دارو در كشور كاهش مي يابد و اين نوع داروها بيشتر در دسترس خواهند بود ، در حالي كه توسعه اين فناوري به متخصصان داخلي كمك مي كند بازار كار گسترش خواهد يافت و در آينده نيز مي توانيم به صادرات آن فكر كنيم. دارو و ارز براي كشور.

معاون اجرايي اين شركت با اذعان به اينكه سرمايه گذاري در ساخت و توسعه پالايشگاه هاي پلاسماي خون ، سرمايه گذاري در توسعه فناوري هاي پيشرفته است ، اظهار داشت: بنابراين توسعه چنين پالايشگاهي در كشور بايد به صورت كنسرسيوم باشد. ؛ زيرا ايجاد پلاسماي خون در تأسيس و توسعه پالايشگاه به سرمايه گذاري زيادي نياز دارد و از طرف ديگر ، چنين پالايشگاهي نياز به تغذيه مواد اوليه (پلاسما) دارد تا بتواند هزينه آن را تأمين كند ، به طوري كه قيمت داروي توليد شده در مقايسه با داروهاي خارجي كمتر است ؛ بنابراين ، ما به همكاري عمومي نياز داريم و اميدواريم با همكاري و حمايت مسئولان اين پالايشگاه ، به زودي در كشور راه اندازي شود.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.