بعلاوه ، شوخ طبعي سلاح كساني است كه هيچ سلاح و قدرت تغيير ندارند و تنها سلاح آنها براي تحول ، استفاده از اشكال مختلف طنز از شعر ، نثر ، كاريكاتور ، عكس و … است. از طرف ديگر ، شوخ طبعي نواقص ، نقاط ضعف ، مشكلات ، ايده ها ، انتقادها و …
طنز؛ سلاح آنانكه قدرتي براي تغيير ندارند https://majalehirani.ir/2021/طنز؛-سلاح-آنانكه-قدرتي-براي-تغيير-ندار/ مجله ايراني Thu, 01 Jul 2021 18:43:27 0000 عمومي https://majalehirani.ir/2021/طنز؛-سلاح-آنانكه-قدرتي-براي-تغيير-ندار/ بعلاوه ، شوخ طبعي سلاح كساني است كه هيچ سلاح و قدرت تغيير ندارند و تنها سلاح آنها براي تحول ، استفاده از اشكال مختلف طنز از شعر ، نثر ، كاريكاتور ، عكس و … است. از طرف ديگر ، شوخ طبعي نواقص ، نقاط ضعف ، مشكلات ، ايده ها ، انتقادها و …
بعلاوه ، شوخ طبعي سلاح كساني است كه هيچ سلاح و قدرت تغيير ندارند و تنها سلاح آنها براي تحول ، استفاده از اشكال مختلف طنز از شعر ، نثر ، كاريكاتور ، عكس و … است. از طرف ديگر ، شوخ طبعي نواقص ، نقاط ضعف ، مشكلات ، ايده ها ، انتقادها و … را نشان مي دهد. بنابراين مي توان گفت طنز ژانر ادبي چندوجهي است.
شعر طنز در سراسر جهان ، از جمله ايران ، سابقه طولاني دارد. عبيد زاكاني يكي از نمونه هاي شاعراني است كه شعر هجو آنها در منطقه مشهور است. شعر طنز ، برخلاف برخي از سبك هاي شعري ، رويايي و تخيلي نيست. اينگونه نيست كه امكان وقوع نداشته باشد ، بندرت ديده مي شود. يك دليل اين امر برخورد تلخ آن با طرح مسائل اجتماعي ، سياسي و … است. بنابراين بسيار هدفمند است. نمونه هايي از اين مجموعه عبارتند از:
كتابي را ديدم كه آويزان است
با مرگ او يك ملت از هر لحاظ بي اهميت شد.
كاش از همان ابتداي وجود دنيا را نديده بودم
تا اينكه من مي بينم كه هر شر در همه جا تنظيم شده است
شعر طنز هجو شعر از جهتي ديگر است ، مثلاً در غزل ديده مي شود. غزل ها ، در بيشتر موارد ، اوج پرواز در آسمان عشق و احساسات و لطافت و تخيل هستند. اما شعر طنز اوج اندوه و انتقاد و اعتراض است. اگر روح در غزل در وضعيت جادويي باشد ، در شعر هجو روح مانند چشمه اي فشرده مي شود كه هر يك در حال انفجار است. در حقيقت ، مانند ديگر ژانرهاي هجو ، شعر هجو نيز با هدف تفكر و آگاهي از واقعيت هاي جامعه و تلاش براي تعديل و تغيير ، شيوه اي خاص در ارائه مشكلات سياسي و اجتماعي و تحت عنوان تمسخر و تمسخر است.
شوخ طبعي فرهنگ سازي است و مي تواند با جوك ، هجو ، انتقاد ، تمسخر و هجو و … بنيان ايده را متزلزل كند و مي تواند آن را از بين ببرد و ايده جديدي را جايگزين آن كند. اين قدرت در ژانرهاي ادبي ديگر به ندرت ديده مي شود. بنابراين خواندن طنز مستلزم درك معناي آن و تفكر براي درك آن است. خواندن كميك بدون كشف معناي آن نه لذت بخش است و نه فرهنگي ، بلكه صرفاً آشنايي با نوشتن است.
* مجموعه “كتاب بازي” نوشته استاد حسن بشير از دانشگاه امام صادق (ع) توسط انتشارات لوگو منتشر مي شود. اين مجموعه به موضوع كتاب و مطالعه به زبان طنز پرداخته است. نمونه شعرهاي اين كتاب را مي توانيد در زير بخوانيد:
او كتاب خون را خورد و گفت
خوانندگان كجا هستند
من سالهاست كه كسي را نديده ام
آهسته هر چند يك بار به من سلام كنيد
فقط من در اين گوشه قفس بودم
و رنجها ، زباله ها بر سر من آوار شد
من در چنين شرايطي اطمينان داشتم
من خواننده را ملاقات نمي كنم
تا زماني كه عاشق بي سواد باشد
حالا با من تماس بگير
من اطمينان داشتم كه در جاي اشتباهي قرار دارم
و كاملاً مردن ، بهتر از تكرار
* منتشر شده در خبرگزاري آنلاين