كارگردان مستند “روياهاي خال كوبي شده” مي گويد: “اين فيلم يك اثر اجتماعي است كه تنها زمينه آن يك داستان فوتبال است.” به گزارش مجله روز ، “روياهاي خال كوبي شده” به كارگرداني مهدي گنجي نام مستندي است كه در چهاردهمين جشنواره فيلم حقيقت حضور دارد و مديران آن قصد دارند در جشنواره هاي فيلم …
اين مستند فوتبالي نيست – مجله روز https://majale-rooz.ir/2020/12/اين-مستند-فوتبالي-نيست-مجله-روز/ مجله روز Sun, 20 Dec 2020 05:41:11 0000 فرهنگ و هنر https://majale-rooz.ir/2020/12/اين-مستند-فوتبالي-نيست-مجله-روز/ كارگردان مستند “روياهاي خال كوبي شده” مي گويد: “اين فيلم يك اثر اجتماعي است كه تنها زمينه آن يك داستان فوتبال است.” به گزارش مجله روز ، “روياهاي خال كوبي شده” به كارگرداني مهدي گنجي نام مستندي است كه در چهاردهمين جشنواره فيلم حقيقت حضور دارد و مديران آن قصد دارند در جشنواره هاي فيلم …
كارگردان مستند “روياهاي خال كوبي شده” مي گويد: “اين فيلم يك اثر اجتماعي است كه تنها زمينه آن يك داستان فوتبال است.”
به گزارش مجله روز ، “روياهاي خال كوبي شده” به كارگرداني مهدي گنجي نام مستندي است كه در چهاردهمين جشنواره فيلم حقيقت حضور دارد و مديران آن قصد دارند در جشنواره هاي فيلم هاي خارجي شركت كنند يا خود را براي نمايش هاي جهاني آماده كنند.
اين فيلم داستان چندين نوجوان فوتبال دوست از استانهاي مختلف اين كشور است كه پس از پيروزي در يك مسابقه استعداديابي به اسپانيا سفر مي كنند. هر يك از اين كودكان رويايي دارند كه در آن فوتبال فقط يك قسمت است و بيشتر آنها به دنبال كمك به خانواده هاي خود و كسب درآمد زيادي براي حل مشكلات مالي و معيشتي خانواده هاي خود هستند.
مهدي گنجي به مجله روز گفت كه اين مستند را كه برخي آن را فوتبال مي نامند ، ساخته است ، “من اساساً از اين لحاظ فيلمساز مستند ورزشي نيستم و زمينه كار من در فيلم مستند اجتماعي است و اغلب فيلم هاي شخصيت محور مي سازم. ” وقتي پروژه پيشنهاد شد ، من از روز اول به همكارانم گفتم كه در مورد يك رويداد ورزشي فيلمي نمي سازم ، اما مي توانم يك كار اجتماعي با مضمون فوتبال انجام دهم. نكته اساسي “روياهاي خال كوبي شده” اين است كه برخي از افراد مي خواهند از نقطه A به نقطه B برسند ، بنابراين من دقيقاً برعكس بسياري از فيلم هاي معمولي ورزشي كه هدف خاصي دارند ، عمل كردم و از ابتدا نشان دادم كه كدام گروه به مسابقه نهايي. بودن؛ در واقع ، نكته مهم براي من و امير اديب پرور به عنوان تدوينگر – كه فيلم خيلي به او مديون است – اين بود كه هدف اين بچه ها چندان مهم نبود ، اما مسير مهم است ، و اين بود درست همانطور كه فيلم از يك اثر هدف محور به يك فيلم جهت دار تبديل شد.
وي با اشاره به اينكه شخصيت هاي فيلم را به همين ترتيب مي شناسيم ، افزود: “تنوع استاني و جغرافياي وسيع بچه هايي كه در اين مسابقه شركت كردند ، نكات اصلي فيلم بود كه من را علاقه مند كرد. و تأكيد كرد “.
گنجي درباره برگزاري آنلاين جشنواره و اينكه آيا پخش جهاني مانع از نمايش فيلم در سكوهاي عمومي شده و يا زحمت كپي برداري را به خود اختصاص داده است؟ وي گفت: “در مورد سوال دوم ، تهيه كنندگان و سرمايه گذاران تصميم گيري مي كنند ، اما به طور كلي ، انجام يك جشنواره آنلاين از نظر من مناسب نيست ، زيرا سينما به معناي اتاق تاريك است ، به معني پرده ، يعني صدا از پنج و يك صفحه نمايش ، و هر آنچه كه به طور چشمگيري براي سالن سينما در نظر مي گيريم. ” وقتي براي ديدن فيلم و رفتن به سينما بليط مي خريم ، اخلاق و آداب و معاشرت حاكم است و فضاي سينما حتي سرعت فيلم را تغيير مي دهد ؛ بنابراين شايد سرعت چيزي كه به صورت آنلاين روي تلفن همراه يا لپ تاپ و صفحه رايانه مي بينيم با آنچه در صفحه مي بينيم متفاوت باشد.
وي افزود: البته من با اصل اين كار موافقم ، اما فكر مي كنم اين جشنواره تركيبي از فيزيكي و آنلاين باشد ، جالب تر است ، يعني اگر فيلم هايي هستند كه مي خواهند شركت كنند در بخش آنلاين ، در طول جشن فيزيكي جشنواره. آنها مخاطبان بيشتري دارند و طرفداران بسياري از شهرهاي ديگر نيز مي توانند فيلم تماشا كنند ، زيرا قرار نيست همه چيز در تهران متمركز شود.
“جدا از اين مشكلات ، مسئله مهم ديگري كه بايد به آن پرداخته شود ، كپي برداري از فيلم است و بسياري از دوستان ، به ويژه كارگردانان فكر مي كنند كه اگر يك مستند كپي شود اتفاق خاصي نمي افتد و به نظر مي رسد يك سوپراستار يك امر ضروري است. “، او گفت. يا بازيگر خاصي در يك فيلم وجود دارد كه مهم باشد كپي شود. از طرف ديگر ، تمام مستندها در چرخه توليد خود هزينه بالايي دارند و اين تهيه كننده يا سرمايه گذار هنوز قصد دارد آنچه را توليد كرده منتشر كند.
در پايان ، مهدي گنجي افزود: كپي برداري از هر فيلمي قطعاً زحمت گروه را هدر خواهد داد و براي مستندي مانند “روياهاي خال كوبي شده” كه ممكن است در تلويزيون ديده نشود دشوارتر خواهد بود زيرا با فيلم هاي زيادي روبرو است سانسور “.
انتهاي پيام