به دنبال پيشنهاد مجلس شوراي اسلامي براي آزادسازي واردات خودرو ، انتظار مي رود علاوه بر متعادل سازي بازار خودرو ، كاهش 50 تا 80 درصدي قيمت خودروهاي وارداتي نيز شكل گيرد. فرصتي كه هر ايراني مي تواند خودرويي با كيفيت ، متناسب با درآمد و توزيع عادلانه فرصت ها بدست آورد ، يكي از …
احتمال كاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدي قيمت خودروهاي وارداتي https://majale-rooz.ir/2021/09/احتمال-كاهش-۵۰-تا-۸۰-درصدي-قيمت-خودروها/ Fri, 10 Sep 2021 17:00:26 0000 اقتصادي و معيشت https://majale-rooz.ir/2021/09/احتمال-كاهش-۵۰-تا-۸۰-درصدي-قيمت-خودروها/ به دنبال پيشنهاد مجلس شوراي اسلامي براي آزادسازي واردات خودرو ، انتظار مي رود علاوه بر متعادل سازي بازار خودرو ، كاهش 50 تا 80 درصدي قيمت خودروهاي وارداتي نيز شكل گيرد. فرصتي كه هر ايراني مي تواند خودرويي با كيفيت ، متناسب با درآمد و توزيع عادلانه فرصت ها بدست آورد ، يكي از …
به دنبال پيشنهاد مجلس شوراي اسلامي براي آزادسازي واردات خودرو ، انتظار مي رود علاوه بر متعادل سازي بازار خودرو ، كاهش 50 تا 80 درصدي قيمت خودروهاي وارداتي نيز شكل گيرد. فرصتي كه هر ايراني مي تواند خودرويي با كيفيت ، متناسب با درآمد و توزيع عادلانه فرصت ها بدست آورد ، يكي از مواردي است كه به گفته دبير انجمن واردكنندگان خودرو ، مي توانيد محتواي ماده 4 را بشنويد.
به گزارش مجله روز ، هنوز بحث هايي درباره آزادسازي واردات خودرو وجود دارد. موضوعي كه اخيراً در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده و منتظر تصويب است. مجلس در تلاش است تا با تصويب طرح واردات خودرو ، درآمد حاصل از اين بازار را حذف كرده ، بازار را سازماندهي كرده و موج قيمت را آرام كند.
در شرايط ممنوعيت واردات ، خودروهاي چيني تنها گزينه كساني هستند كه خودروهاي خارجي مي خواهند ، اما با برداشته شدن اين ممنوعيت ، بسياري از شركت ها و خودروهاي ديگر وارد بازار ايران مي شوند.
اين طرح مجلس كه در مرحله نهايي با تصويب اوليه كميسيون صنايع و معادن مجلس به تصويب رسيده است و “شوك جديدي براي بازار خودرو” ناميده مي شود ، در اصلاحيه ماده 4 ذكر شده است كه “هر شخص حقيقي يا حقوقي را مي توان براي صادرات خودرو ، قطعات خودرو ، ساير كالاها يا خدمات مربوط به صنايع مختلف پيشرانه يا از طريق واردات بدون انتقال ارز به واردات خودروهاي تمام برقي ، هيبريدي يا بنزيني و بنزيني با برچسب هاي انرژي B و بالاتر يا داراي درجه ايمني سه “ستاره و بالاتر ، بر اساس گواهينامه هاي استاندارد معتبر ، معادل ارزش صادراتي آنها”.
شوراي نگهبان به بند 4 طرح ساماندهي خودروها ، براساس واردات محصولات هيبريدي با تعرفه صفر ، مطابق بندهاي 8 و 9 سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي و در نتيجه برخلاف بند 1 ماده 110 اشاره كرد. قانون اساسي برگشت. سرانجام ، در پي اعتراض ، كميسيون صنايع اين ماده را با اصلاحاتي در چارچوب “آزادسازي مشروط واردات” تصويب كرد. در نتيجه ، هر شخص حقيقي يا حقوقي مي تواند در مقابل خودرويي را به دو روش وارد كند صادرات كالا يا واردات بدون انتقال ارز عمل كنيد.
در همين رابطه ، روح الله ايزدخواه ، يكي از اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است كه موضوع واردات خودرو در دستور كار مجلس قرار گرفته و در قالب واردات خودرو تحت نظارت است. اين آزادسازي مطمئناً از رانت هاي زيادي جلوگيري مي كند ، اما به گونه اي انجام مي شود كه توليدكنندگان داخلي ما مشكلي نخواهند داشت و در واقع كنترل بازار و كاهش چشمگير قيمت ها بيشتر خواهد بود.
به گفته وي ، در اين طرح هر شخص حقيقي و حقوقي مي تواند خودروهاي وارداتي و وارداتي را داشته باشد بايد داراي سطح كيفي باشد. علاوه بر اين ، تعداد خودروهاي وارداتي با كمبود عرضه و با كمك شوراي رقابت تعيين مي شود. شوراي رقابت هر شش ماه يكبار وضعيت بازار را بررسي مي كند و عدم عرضه را اعلام مي كند و بر اين اساس واردات را تأييد مي كند. در اين طرح ، شرايطي كه دولت ها براي ايجاد رانت ايجاد كرده بودند (كه فقط واردات توسط نماينده انحصاري خودروساز خارجي انجام مي شود) حذف شده است. تاكيد مي شود كه اين واردات بر ارزهاي خارجي در كشور فشار وارد نمي كند و از محل صادرات يا با ارز خارجي بدون مبدا انجام مي شود.
اين فرصت را براي دريافت يك ماشين با كيفيت متناسب با درآمد و توزيع عادلانه فرصت ها وعده مي دهد
در همين راستا ، مهدي دادفر ، دبير انجمن واردكنندگان خودرو در گفت وگو با مجله روز ، اظهار كرد: اين فرصت را براي هر ايراني فراهم مي كند تا خودروي متناسب با درآمد و كيفيت 85 استاندارد و همچنين توزيع عادلانه فرصت ها را براي داراي ماشين مناسب و به روز گوش كن؛ اما آيا نمايندگان مجلس بايد قصد شكستن انحصار مطلق بازار را داشته باشند يا راه اندازي شود؟
وي افزود: در صورت تصويب اين طرح توسط مجلس ، مي تواند بازار خودرو را به خوبي كنترل كرده و از انحصار خارج كند. اين مصوبه يكي از مترقي ترين و محبوب ترين مصوبات مجلس شوراي اسلامي است كه مي تواند از التهاب بازار خودرو بكاهد. اين طرح واردات را براي همه به رسميت نمي شناسد و انحصار ندارد. از سوي ديگر ، تاكيد مي شود كه تعهدات مبادله اي جديدي براي دولت ايجاد نمي كند و واردات را با استفاده از منابع ارزي خارج از كشور به رسميت مي شناسد.
كاهش 50 تا 80 درصدي قيمت خودروهاي خارجي در سايه آزادسازي واردات
دادفر افزود: آنچه كميسيون صنايع و معادن مجلس در خصوص واردات خودرو تصويب كرده بسيار مطلوب است و نتيجه آن كاهش 50 تا 80 درصدي قيمت خودروهاي خارجي در بازارهاي خارجي است. علاوه بر كاهش شديد قيمت ها در بازار خودروهاي خارجي ، واردات خودروها منجر به راه اندازي حركت مديريت هزينه براي خودروسازان داخلي و ايجاد تعادل در قيمت خودروهاي توليد شده توسط آنها خواهد شد. در حال حاضر قيمت خودروهاي وارداتي با قيمت خودروهاي داخلي بسيار فاصله دارد و قيمت اين خودروهاي خارجي را مي توان با 70 يا 75 هزار دلار مقايسه كرد در حالي كه نرخ ارز آزاد 25 تا 27 هزار تومان است.
اين مقام صنعت تاكيد كرده است: واردات خودرو قيمت خودروهاي داخلي را به قيمت خودروهاي داخلي نزديك مي كند. خودروسازان داخلي نيز سعي خواهند كرد مديريت هزينه را به عهده بگيرند ، كه بسيار مهم است و بازار رقابتي خواهد بود. انتخاب در اختيار مردم و مشتري است تا خودرو را با توجه به سليقه و درآمد خود انتخاب كنند.
به گفته دبير انجمن واردكنندگان خودرو ، مقامات دولتي مجبورند راه هاي اقتصادي و تجاري را باز كنند تا مردم حق انتخاب و مديريت مشكل خودرو را داشته باشند تا همه خانواده هاي ايراني بتوانند آن را تهيه كنند. خودروي مورد نظر بدون صف و بدون خروج دخالت دولت براي خريد در صف بمانيد.
دادفر خاطرنشان كرد: تنها ابهامي كه از اين طرح باقي مانده تبصره 2 است كه تعداد واردات واگذار شده به شوراي رقابت را تعيين مي كند. عملكرد شوراي رقابت و سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان در حلقه معيوب سالهاي اخير رفتار منفي خود را به دليل قيمتهاي مرتب و سرريز اجاره بها در جيب بسياري نشان داده است كه منجر به ضررهاي انباشته شده براي خودروسازان شده است. به
افزايش رقابت و محدوديت حاشيه سود واردات
در همين رابطه ، فربد زاوه ، فعال در صنعت خودرو نيز معتقد است كه اعلام كاهش 50 تا 80 درصدي قيمت خودروها در صورت آزادسازي واردات ، موجي متضاد از شادي و نگراني را ايجاد كرده است. در حالي كه اين كاهش احتمالاً براي خودروهاي بازار در نظر گرفته شده و محدود به واردات جديد نيست ، اما از توجه به برخي نكات معاف نيست. در پيش نويس جديد اين فرمان ، واردات خودروهاي فرسوده تا سه سال مجاز بود ، اما متعاقباً حذف شد. واردات نيز براي همه ايرانيان رايگان است و وزارت صمت مجاز نيست آنها را به بهانه نمايندگي و خدمات محدود كند. علاوه بر اين ، نيازي به خريد ارز در شبكه بانكي نيست و مي توان آن را با ارز مردم اجرا كرد.
وي افزود: واقعيت اين است كه اگر تنها شرط اول برآورده شود ، خودروهاي ميليارد دلاري موجود در بازار بيش از 50 درصد كاهش مي يابد. لازم به ذكر است كه نرخ برابري در محاسبه تعرفه 4200 تومان است و تعرفه موثر گمركي براي واردات كالا عملاً از 15 درصد نرخ واقعي خريد ارز فراتر نمي رود. بنابراين ، كاهش قيمت خودروهايي مانند لندكروز يا كمري 2008 در غياب محدوديت هاي حجم موتور و واردات دست دوم قطعي است.
زاوه افزود: اين امر رقابت را نيز بطور قابل ملاحظه اي افزايش مي دهد و بنابراين حاشيه سود واردكننده مانند سال 2006 به حدود سه تا پنج درصد محدود مي شود و قيمت خودروهاي جديد احتمالي وارداتي بين 15 تا 25 درصد كمتر از خودروي دوم خواهد بود. انواع دست موجود در بازار. ” تورم در بازار خودرو از ابتداي سال جاري بالاي 30 درصد بوده است و احتمالاً اين روند تا پايان سال ادامه خواهد داشت.
اين فعال صنعتي تأكيد كرد: حتي اگر واردات اجرايي شود و شوراي رقابت از قدرت اعطا شده توسط اين قانون سوء استفاده نكند ، خودرو تا تابستان آينده وارد بازار نمي شود و اعمال اين قانون بر قيمت مطلق تأثير نخواهد گذاشت. ، اما قيمت نسبي تابستان آينده. “در بهترين حالت ، مشتري ايراني مبلغ بيشتري نمي پردازد. در واقع ، تأثير رهايي بازار از فساد در قطعات خودرو و خودروسازان كشور با سوء مديريت كشور در كسري بودجه و بودجه و در نهايت تنها تورم در كشور جبران مي شود. بخش خودرو بسيار كمتر از تورم عمومي خواهد بود. همانطور كه قبلاً در 1989 و 2005 اتفاق افتاده بود ، پس از آزادسازي واردات ، قيمت خودروهاي موجود به شدت كاهش يافت.
انتهاي پيام