بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود!

جامع ترين اخبار گردشگري جهان را در اين وبلاگ مطالعه نماييد

بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود!

۷ بازديد

ما در اين سالها در مورد زلزله مهيب تهران صحبت مي كرديم و همه ما سالها نگران بوديم و اكنون ، هر زمان كه از ميدان توحيد عبور مي كنم ، بايد بد و غلط ، بله ، بد و غلط در منطقه بگويم. ساختمان مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) و به سختي مي توانم …

بيمارستان نوسازي كه در زلزله تهران تخريب مي‌شود! https://majale-rooz.ir/2021/09/بيمارستان-نوسازي-كه-در-زلزله-تهران-تخر/ Fri, 17 Sep 2021 13:36:57 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/09/بيمارستان-نوسازي-كه-در-زلزله-تهران-تخر/ ما در اين سالها در مورد زلزله مهيب تهران صحبت مي كرديم و همه ما سالها نگران بوديم و اكنون ، هر زمان كه از ميدان توحيد عبور مي كنم ، بايد بد و غلط ، بله ، بد و غلط در منطقه بگويم. ساختمان مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) و به سختي مي توانم …

ما در اين سالها در مورد زلزله مهيب تهران صحبت مي كرديم و همه ما سالها نگران بوديم و اكنون ، هر زمان كه از ميدان توحيد عبور مي كنم ، بايد بد و غلط ، بله ، بد و غلط در منطقه بگويم. ساختمان مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) و به سختي مي توانم ساعت ها فراموش كنم.
تصويري از اين بيمارستان بي نظير كه طراحان و كارآفرينان آن و شهرداري منطقه بايد بدون شك بالاترين مدال كشور را براي اين پديده و خلاقيت بزرگ دريافت كنند.

بيمارستان بازسازي شده كه در زلزله تهران تخريب مي شود.

بيمارستان بازسازي شده كه در زلزله تهران تخريب مي شود.

چند سال پيش ، هنگامي كه لابي و ايستگاه مترو در زير و كنار يك ساختمان ساخته مي شد ، مدير بيمارستان از من دعوت كرد تا از اتاق و ساختمان آلوده مجتمع ، كه به دليل ترك خوردگي به دليل محرك ناشي از تخليه شده بود ، ديدن كنم. ساخت مترو من بررسي كردم.
در همان زمان ، من گفتم كه بهترين كار تخليه است و در همان زمان از مدير فني مجتمع كه اجازه ساخت اين ساختمان ناهمگن ، نماي شيشه اي با اين ساختار مردود ، در كنار مترو و يك جاده اصلي شهر

من نمي دانم داستان واقعاً چيست؟ چرا اين موارد يكي پس از ديگري در كشور اتفاق مي افتد؟ آيا مسئوليت پذيري در كشور ما معنايي دارد؟

اول ، احتياج به ساخت ايستگاه مترو در زير و در كنار ساختمان بخش بيماري هاي عفوني نبود ، مي توان آن را به راحتي در طول جاده ساخته و با تونلي از پايين به بيمارستان متصل كرد. زيرا بيماران و بخش بزرگي از مجموعه بيمارستان نمي توان تخليه كرد هپاتيت) و هزينه هاي گزافي براي تعميرات بيمارستان شامل نمي شود. من از اين تصميم مترو و بيمارستان شگفت زده شده ام!

دوم ، چه مشاور ناداني ، چه تاجر و چه مرجع قانوني در كشور مجوز ساخت اين ساختمان را در شهر لرزه خيز تهران ، جنب يك جاده اصلي صادر كرده است. خود بيمارستان در طول زلزله نياز به درمان دارد ، بنابراين چگونه مي توان براي زمان پس از زلزله روي آن حساب كرد. اگر در ورودي پارك وي تخليه كنيد و جاده را ببنديد چه اتفاقي مي افتد؟ آيا معماري اين ساختمان با هيچ بنايي در مجموعه باقي مانده از جنگ جهاني و يا حتي اطراف و ساختمانهاي ميدان توحيد مطابقت دارد؟

من سالها خود به خود بيمارستان را براي زلزله ارزيابي مي كردم ٧٠ سالها من ، به ياد دارم وقتي به بيمارستان امام خميني (ره) رسيدم و نقشه ها را در يك اتاق فرسوده پيدا كردم (بايد اسكن شود و در مكاني مناسب ذخيره شود!) آنچه ديدم و قابل مشاهده بود از روي نقشه ها ، به همكلاسي هايم گفتم. در عناصر بسيار خوب است. اين ساختمانها ايمن هستند. حداقل اينجا احساس راحتي مي كنم. اكنون ، سالها پس از جنگ جهاني دوم ، ما از هر نظر يك ساختمان اشتباه و آسيب پذير مي سازيم. زيرا؟ من نمي دانم طرز فكر در طراحي قالب چگونه بود؟ نماي شيشه اي ، هندسه برش باد و ساختارهاي پيچشي در زلزله و ده ها مشكل ديگر ، شايد صدها!

من مي دانم كه اگر اين يادداشت به دست مقامات و مشاوران اين ساختمان برسد ، هزار بحث در مورد قوانين مورد استفاده در ايمني اين بيمارستان وجود دارد كه حتي در اروپا ، آمريكا ، بيمارستانهاي مريخ اعمال نشده است ، و غيره. آنها آن را خواهند گفت ، اما در اينجا من مي گويم كه اين كاملا اشتباه است و من حاضرم آن را در بحث عمومي يا تلويزيوني با حضور طراحان ساختمان ، نقطه به نقطه مطرح كنم.

فراموش نكنيد كه اين بيمارستان براي پرداخت بيماران درمانده و فقير ساخته شده است ، بنابراين اين قابل بخشش نيست. من به همه افراد ، از ابتدا تا انتها ، كارفرما ، مشاور ، پيمانكار و غيره توصيه مي كنم كه با قبول مسئوليت مادام العمر ، هر شخص را طبق برنامه ضمانت و امضا كنند.

اين را هم بگويم كه متأسفانه بيمارستانهاي زيادي در كشور به همين دليل در حال ساخت است …! بيمارستان تخريب شده سر پل ذهاب در زلزله كرمانشاه كه توسط وزارت بهداشت به شدت مانور داده و جلساتي را براي يادگيري نحوه ساخت و طراحي آن برگزار كرده بود ، نمونه بارز آن بود.
كسي هست؟ آيا كسي آن را مي شنود؟ هيچ دشمن خارجي لازم نيست! به اين بيمارستان و بقيه آنها فكر كنيد!

* استاد نمونه كشور در مهندسي سازه ، زلزله و مديريت بحران و بنيانگذار مديريت مقاومت و بحران در ايران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.