بيانيه انتقادي شبكه تشكل‌هاي مردم نهاد محيط زيست و منابع طبيعي كشور درباره «آب‌هاي ژرف»

۷ بازديد

شبكه سازمان هاي غيردولتي محيط زيست و منابع طبيعي با صدور بيانيه اي موضوع “آب هاي عميق” را مورد انتقاد قرار داده و از وزير نيرو و مديران ارشد بخش آب خواسته است تا درس هاي آموخته شده و نتايج مسيرهاي مستندي را كه تا كنون اتخاذ شده است ، در نظر بگيرند. آگاهي صحيح …

بيانيه انتقادي شبكه تشكل‌هاي مردم نهاد محيط زيست و منابع طبيعي كشور درباره «آب‌هاي ژرف» https://majale-rooz.ir/2021/09/بيانيه-انتقادي-شبكه-تشكل‌هاي-مردم-نها/ Fri, 17 Sep 2021 12:45:20 0000 جامعه و خانواده https://majale-rooz.ir/2021/09/بيانيه-انتقادي-شبكه-تشكل‌هاي-مردم-نها/ شبكه سازمان هاي غيردولتي محيط زيست و منابع طبيعي با صدور بيانيه اي موضوع “آب هاي عميق” را مورد انتقاد قرار داده و از وزير نيرو و مديران ارشد بخش آب خواسته است تا درس هاي آموخته شده و نتايج مسيرهاي مستندي را كه تا كنون اتخاذ شده است ، در نظر بگيرند. آگاهي صحيح …

شبكه سازمان هاي غيردولتي محيط زيست و منابع طبيعي با صدور بيانيه اي موضوع “آب هاي عميق” را مورد انتقاد قرار داده و از وزير نيرو و مديران ارشد بخش آب خواسته است تا درس هاي آموخته شده و نتايج مسيرهاي مستندي را كه تا كنون اتخاذ شده است ، در نظر بگيرند. آگاهي صحيح از وضعيت فعلي و برآورد آينده كشور از تجربه مسيرهاي پرهزينه براي ملت و منابع اصلي و اصلي كشور ؛ در حالي كه براي برخي مقرون به صرفه بوده است ، اما بايد به طور جدي از آنها اجتناب شود و بر اقدامات اصلي در بخش آب تمركز كند و نه نمايشي بلكه م effectiveثر.

به گزارش مجله روز ، در اين بيانيه آمده است: “پس از سال ها و دهه ها ناديده گرفتن ظرفيت محدود منابع طبيعي ، از جمله منابع آب و به ويژه آب هاي زيرزميني ، ظهور چالش هاي مختلف ؛ زنگ خطر به صدا در آمده و نسبت به ضرورت گوش دادن به اين هشدار و عزم جدي براي اتخاذ تصميمات دشوار در جهت حركت به سمت مديريت پايدار منابع آب يك رويداد مبارك است كه تلخي چالش ها را تا حدودي درمان مي كند ، اما تلخ ترين قسمت اين است كه در اين سرمايه گذاري ، اشتباه اين است كه مورد جديد را تكرار كنيم ، درست است برخي از درمانها دردناك هستند و در زمينه مديريت منابع آب ، موضوع “آبهاي عميق” گنجانده شده است و همچنين بخش زيادي از انتقال آب.

در ادامه اين بيانيه آمده است كه انتشار اخباري كه با استخراج آب در عمق هزاران متري و رسيدن به رودخانه هاي زير زميني كليد يافتن مشكلات آب را پيدا كرده است ، نشانه سياست و حدس و گمان است: برخي از مقامات ادعاهاي كاملاً غيرعلمي مي كنند كه ما آن را استخراج كرده ايم. 1500 متر مكعب آب از چاه سيستان در عمق بيش از 2000 متر در يك روز. آيا مي توان اين مقدار را كه معادل حدود 21 ليتر در ثانيه است ، يك پيروزي ، تخليه چاه ، از ذخاير تجديد ناپذير و بسيار محدود دانست؟ آيا مي توان براي دستيابي به آب با كيفيت بالا مانند آب ساحلي و گاهي حتي شورتر ميانجي گري كرد؟

در اين بيانيه آمده است كه اين طرح مباني مشكوكي براي كارشناسان و علاقمندان به خاك و آب اين منطقه دارد و فاقد مستندات علمي و فني است. و نوعي انحراف از اقدامات اصولي ، به ويژه در زمينه مديريت مصرف ، كاهش برداشت آبخوان ، تغيير رويه هاي متعادل سازي و سازگاري با كم آبي ، با كيفيت محدود و گاه غيرقابل استفاده براي مصرف عمومي است؟! بيان شده است ، اولاً عدم وجود حجم قابل توجه آب و ثانياً هزينه هاي سرسام آور استخراج و مشكلات تخليه فاضلاب به دليل نمك زدايي و همچنين وابستگي به منابع ناپايدار در اين مسير. به درستي بررسي و مشاهده شده است؟ !! از وزير و مديران ارشد ، كارشناسان و مشاوران بخش آب اكيداً خواسته مي شود كه درس هاي آموخته شده و نتايج مسيرهاي مستندي را كه تا كنون طي شده است ، با دقت مشاهده و تشخيص وضعيت موجود و برآورد آينده كشور از تجربيات جاده هاي پرهزينه برآورد كنند. براي ملت و منابع اصلي و اصلي كشور ؛ در حالي كه براي برخي مقرون به صرفه است ، بايد از آنها به طور جدي اجتناب كرد و بر اقدامات اصلي در بخش آب تمركز كرد و نه نمايشي بلكه م effectiveثر.

حقيقت اين است كه با توجه به مشكلات جدي اجتماعي و فرهنگي مربوط به مديريت منابع آب در كشور ، به ويژه در استان سيستان و بلوچستان ، حركت به سمت ترغيب علمي ، كارشناسي و فني و متعاقباً تقويت زيرساخت هاي اجتماعي نگراني ديگر ؛ در جستجوي چنين عجيب و دردناكي ناشناخته براي قوانين و مقررات ، به ويژه فقدان مطالعات جامع ، ارزيابي محيط زيست و الحاق اجتماعي ، به عاملي تأييدي در اثبات اين ادعا تبديل شده است كه اين پروژه ارتباط بيشتري با تامين آب پايدار دارد. در بخشي از كشور ، اين يك ابزار زيبا براي صرف اعتبار و ايجاد پروژه هايي براي درآمدزايي براي برخي است.

در پايان اين بيانيه ، سازمان مردم نهاد محيط زيست و منابع طبيعي كشور ، با ابراز نگراني از جريان بيهوده و هدر رفتن سرمايه ملي در ازاي نتايج غيرقابل توجيه فني و اقتصادي ، تمايل خود را براي توضيح مخالفت كارشناسان اعلام كرد. ، انعكاس و انتشار انگيزه ها و استدلال هاي مدافعان اين ايده و همچنين تشكيل جلسات متخصصان اين حوزه با حضور مدافعان و مخالفان.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.