بيشترين تعامل اهل هنر با حافظ از بين خوش‌نويسان بوده است – خبرگزاري آنلاين | اخبار ايران و جهان

۱۲ بازديد

به گزارش خبرنگار آنلاين ، مهدي عظيم پور ، پنجشنبه شب ، پنجمين شب از ويژه برنامه هاي مركز حافظه به همين مناسبت يادروز حافظ در سخنراني خود بر “همسويي فرم خوشنويسي با معناي شعر در اشعار حافظ با توجه به خوشنويسي زمان شاعر” متمركز شد ، وي گفت: قرن هشتم يكي از داغ ترين …

بيشترين تعامل اهل هنر با حافظ از بين خوش‌نويسان بوده است – خبرگزاري آنلاين | اخبار ايران و جهان https://majale-rooz.ir/2021/10/بيشترين-تعامل-اهل-هنر-با-حافظ-از-بين-خوش/ Fri, 15 Oct 2021 03:56:51 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/10/بيشترين-تعامل-اهل-هنر-با-حافظ-از-بين-خوش/ به گزارش خبرنگار آنلاين ، مهدي عظيم پور ، پنجشنبه شب ، پنجمين شب از ويژه برنامه هاي مركز حافظه به همين مناسبت يادروز حافظ در سخنراني خود بر “همسويي فرم خوشنويسي با معناي شعر در اشعار حافظ با توجه به خوشنويسي زمان شاعر” متمركز شد ، وي گفت: قرن هشتم يكي از داغ ترين …

به گزارش خبرنگار آنلاين ، مهدي عظيم پور ، پنجشنبه شب ، پنجمين شب از ويژه برنامه هاي مركز حافظه به همين مناسبت يادروز حافظ در سخنراني خود بر “همسويي فرم خوشنويسي با معناي شعر در اشعار حافظ با توجه به خوشنويسي زمان شاعر” متمركز شد ، وي گفت: قرن هشتم يكي از داغ ترين دوره هاي خوشنويسي و بسياري از هنرها است. هنرهاي سنتي مدرن ناميده مي شود.

وي در مورد همسويي خوشنويسي با معناي شعر در اشعار حافظ مي گويد: «با مطالعه روي اشعار حافظ ، مي توان دريافت كه او ، مانند بسياري از بزرگان و دانشمندان آن زمان ، هنر خوشنويسي را مي دانست. و احتمالاً حتي در خوشنويسي نيز دستي داشته است. “اگر قطعات و آثار خوشنويسي در قرن هشتم به همراه يك شكل شمس‌الدين‌محمد با توجه به استدلال ها و گفته هاي برخي كارشناسان ، حافظ شيرازي دليل قانع كننده اي براي خوشنويس شدن حافظ نيست. ديوان حافظ مملو از تركيبات مختلف با كلماتي مانند: خط ، مداد ، كاغذ ، رنگ ، لوح ، صفحه ، سواد ، سفيد، پودر ، ورق و امثال آن ساخته مي شود.

عظيم پور ادامه داد: از آنجا كه حافظ با توجه به اشعار خود ، قرآن را مي شناسد و بر تمام علوم عقلي و روايي مسلط است ، طبيعي است كه هنري مانند خوشنويسي كه بيشتر به اين دسته ها مربوط مي شود ، در حوزه توجه و شايد تجربه او ، به ويژه به اين دليل كه بزرگترين حامي و مداح او ، پادشاه شجاع ، در خوشنويسي نيز مشهور بود.

وي افزود: اعتقاد بر اين است كه همسويي فرم و محتوا در كلمات و عبارات برخي از اشعار حافظ آگاهانه و آگاهانه بوده است. اين فرض جالب امروزه به دليل استفاده از خطوطي مانند منابع روزنامه ، براي نوشتن اشعار حافظ ، معلق و شكسته شده است. زيرا طبق بقيه آثار مكتوب ، قلم مسلمانان در سده هاي 7 و 8 ، محقق ، نسخ ، ريحان و ثلاث بوده است.

عظيم پور در ادامه به بيان نمونه هايي از اشعار حافظ در زمينه هماهنگي فرم حروف با معناي شعر پرداخت و گفت: حافظ در برخي موارد مطابق سنت رايج شاعران پيشين و معاصر خود ، صراحتا از تشبيهات حروف استفاده مي كند.

وي تصريح كرد: حافظ همانطور كه سخاوتمندانه بستر وسيعي را براي جريان انديشه متفكران و فوران شهود دانش و سوزش مردم فراهم كرد. زداز قلب را براي مردم فراهم كرده است و همچنين مردم را به مزه ، هنر و تجسم بيدار كرده است. به جرأت مي توان گفت كه در ميان هنرمندان ، خوشنويسان در تعامل با حافظ موفق تر بوده اند.

من بايد بگويم؛ در ابتدا و انتهاي امشب ، برنامه هاي ويژه اي در مركز حافظه اجرا مي شود كه با ستاد مركزي همكاري مي كنند يادروز حافظ و گزيده هايي از استاد يدالله كابلي ، يكي از ماندگارترين و تاثيرگذارترين چهره هاي خط معاصر و استاد محمدعلي سجادي ، از كارگردانان سينماي ايران ، درباره حافظ از پروژه “گنجينه حافظ و هنرمندان”. صادر شد

آخرين شب برنامه هاي علمي و هنري يادروز حافظ روز جمعه 23 اكتبر 1400 با سخنراني برخي معلمان و هنرمندان ديگر برگزار مي شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.